Uncategorized

Zijn radiocommercials nog effectief?

Marketing kan tegenwoordig op zoveel verschillende manieren dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Waar reclame maken vroeger vooral neerkwam op een advertentie plaatsen in de krant of in een tijdschrift, of op een boodschap via de radio uitzenden, heb je tegenwoordig veel meer keus. Natuurlijk is het voor een goede marketingstrategie bepalend wat jouw doelgroep is, maar sluit zeker de radioreclame niet uit. Onderzoeken hebben bewezen dat deze reclameboodschappen nog steeds hun nut hebben.

Een effectief marketingbeleid

Tegenwoordig werken veel bedrijven met innovatieve software, zoals het CRM-systeem van lime-technologies.nl. Met een dergelijk systeem heb je een snel toegankelijk en compleet overzicht van je klanten en is het eenvoudig om niet alleen je bedrijfskansen, maar ook je marketingactiviteiten in kaart te brengen. Het visuele overzicht van je sales pipeline en de KPI’s en de vele andere mogelijkheid kunnen helpen bij een effectief marketingbeleid.

Radioreclame is effectief

Onderzoeken hebben bewezen dat radioreclame ook effectief is, zelfs als de luisteraar hem onbewust hoort. Het mediabureau Mindshare en de radiozender 538 hebben voor dit baanbrekende onderzoek de handen ineengeslagen. Het onderzoek heeft aangetoond dat zelfs als de radioluisteraar niet bewust luistert de MRI-scanner aantoonde met de hersenscan dat de reclameboodschap nog steeds impact heeft. Ook als de luisteraars gelijktijdig met iets anders bezig waren.

Bewust of onbewust luisteren

Bij dit onderzoek werd er gekeken naar het resultaat bij bewust én onbewust luisteren. Daarnaast werd er getest hoe een reclameboodschap de aandacht en de emotie kon opwekken van de luisteraar. De luisteraars kregen 32 verschillende radiocommercials te horen, allemaal met andere eigenschappen. Natuurlijk hadden de commercials meer impact op de luisteraar die bewust luisterde, maar het was niet zo dat de onbewuste luisteraar ze niet mee kreeg. Sterker nog, omdat de luisteraar zich niet volledig bewust was van de reclame, was men er vaak positiever over. Misschien omdat ze het niet bewust als een reclame-uiting ervaarden en de boodschap daardoor meer vertrouwen gaf.

Tips voor radiocommercials

Het werd wel duidelijk dat een radiocommercial die herinneringen oproept naar een tv-commercial als die al eerder uitgezonden is. Dergelijke commercials zorgen voor meer emotionele activiteit in het brein. Het gaat hier puur om een ’emotieoverdracht’: het is niet zo dat deze reclame ook echt de beelden oproept. Het is dus handig om te weten dat als de tv-reclame geen positieve emoties oproept, je dit beter niet kunt ondersteunen met een radioreclame. Radiocommercials met een soundlogo trekken zeker de aandacht. Ook wekken dit soort reclameboodschappen meer emoties op dan de commercials die dit niet hebben.

ashe